Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees- en Heelkunde

Fotograaf: onbekend

mw. dr. A.J.J. (Anna) Aalten


  • Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
    Programmagroep: Cultural Sociology
  • Bezoekadres
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Amsterdam
    Kamernummer: C6.15
  • Postadres:
    Postbus  15509
    1001 NA  Amsterdam
  • A.J.J.Aalten@uva.nl
    T: 0627222124

Anna Aalten is als Universitair Hoofddocent (UHD) verbonden aan de Afdeling Sociologie van de Universiteit van Amsterdam, waar zij sinds 1988 in dienst is. Haar specialisaties zijn: antropologie en sociologie van het lichaam, dans, yoga, lichaamspraktijken, voeding en eetgedrag, antropologie van sekse en sekseverhoudingen, kwalitatieve onderzoeksmethoden, in het bijzonder biografisch onderzoek.

 

In 2013 was zij mede-organisator van de internationale conferentie 'Transnational Bodies', een samenwerking tussen het European Journal of Women's Studies en het Amsterdam Institute for Social Science Research.

 

Van 2004-2008 bekleedde zij het lectoraat 'Excellence, health and well-being in the performing arts' bij Codarts, Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. Vanuit dit lectoraat initieerde zij onderzoek op het gebied van dans, excellentie en gezondheid en publiceerde een serie onderzoeksrapporten. In 2008 organiseerde zij in het kader van het lectoraat een internationale conferentie 'The message of pain. What the body tells us and why we (do not) listen'.

Achter de schermen van de Nederlandse danswereld

Van 1992-2000 werd intensief participerend-observerend onderzoek gedaan naar 'Lichaamsbeelden en lichaamspraktijken in het ballet in Nederland'. Het resultaat van dit onderzoek verscheen in 2002 in een boek met de titel 'De bovenbenen van Olga de Haas. Achter de schermen van de Nederlandse balletwereld.' In zeven hoofdstukken wordt de geschiedenis geschetst van de ballerina, het leven dat professionele danseressen leiden en de wijze waarop zij met hun lichaam omgaan.

Uit de flaptekst:
"De schrijfster kruipt in het lichaam van de danseres; ze voelt de kracht, de fysieke belasting en pijn, net als de emoties die horen bij het constant zoeken naar een gezonde balans tussen lichaam en geest." Jane Lord, ex-soliste van Het Nationale Ballet
De ballerina is de verbeelding van vrouwelijkheid, kracht en schoonheid. Maar welke werkelijkheid gaat er schuil achter dat mooie beeld? Danseressen die van het ballet hun beroep willen maken krijgen te maken met fysieke uitdagingen, technische eisen en duidelijk omschreven schoonheidsidealen. Is dansen daarom slecht voor je lichaam en je gezondheid? Leven danseressen alleen voor de dans?
Anna Aalten ging op zoek naar een antwoord op deze vragen. Gedreven door haar persoonlijke fascinatie met een bijzondere beroepscultuur voerde zij gesprekken met balletdanseressen en bracht vele uren door in de studio's van dansopleidingen en balletgezelschappen. Het resultaat van haar speurtocht is een openhartig boek overde achterkant van het ballet.
Om het ontstaan van de ballerina te beschrijven gaat Aalten terug in de geschiedenis.Zij biedt een overzicht van de ontwikkeling van het ballet in Nederland en geeft een beschrijving van de dagelijkse praktijk van professionele danseressen. Zij doet verslag van hun opleiding en training en geeft inzicht in de omgang met pijn en blessures.
In De bovenbenen van Olga de Haas komen voor het eerst danseressen zelf aan het woord over hun vak. Daarmee biedt dit boek de lezer een unieke blik achter de schermen van de Nederlandse balletwereld. 

Het boek is besproken in een aantal landelijke kranten: de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en de Leeuwarder Courant. De Telegraaf publiceerde een paginagroot interview. Er verschenen ook besprekingen in Opzij, het Tijdschrift voor Genderstudies, de Theatermaker en het tijdschrift Dans.

2015

2007

2006

  • Aalten, A. J. J. (2006). Gezonde uitblinkers. Onderzoek en praktijk bij de Rotterdamse Dansacademie. In M. van der Linden, L. Wildschut, & J. Zeijlemaker (Eds.), Danswetenschap in Nederland. (pp. 9-14). Amsterdam: Vereniging voor Dansonderzoek.
  • Aalten, A. J. J. (2006). In the Presence of the Body: Theorizing Training, Injuries and Pain in Ballet. Dance Research Journal, 37(2). [details] 

2005

  • Aalten, A. (2005). 'We dance, we don’t live'. Biographical research in dance studies. Discourses in Dance, 3(1), 5-19. [details] 

2004

  • Aalten, A. (2004). 'The moment when it al comes together': embodied experiences in ballet. European Journal of Women's Studies, 11(3), 263-276. DOI: 10.1177/1350506804044462  [details] 

2012

  • Aalten, A. (2012). Traballo feminino e sexualidade na Galicia rural. In E. Alonso Población, & S. R. Roseman (Eds.), Antropoloxía das mulleres galegas: as outras olladas (pp. 63-79). Santiago de Compostela: Cotelo Blanco. [details] 

2016

  • Aalten, A. J. J. (2016). Iedereen is anders: moreel-emotionele overwegingen en fysiek-theoretische onderbouwing van niet-corrigeren. Nieuwsbrief van de Vereniging Yogadocenten Nederland, 10-11.

2014

  • Aalten, A. (2014). Alleen voor uitverkorenen. In J. Elshout, B. van Heerikhuizen, S. Meier, & J. van der Weiden (Eds.), Spannende plekken: een vriendenboek voor Ineke Teijmant (pp. 100-101). Amsterdam: Stichting de Driehoek. [details] 
  • Aalten, A. (2014). Ballet in transition: why classical ballet technique is no longer sacrosanct. In D. Brown, & M. Vos (Eds.), Ballet, why and how? On the role of classical ballet in dance education (pp. 47-52). (ArtEZ Academia; No. 4). Arnhem: ArtEZ Press. [details] 

2012

  • Aalten, A. (2012). Karrensporen. In C. Bouw, C. Brinkgreve, C. Bröer, & A. de Regt (Eds.), De hinderende werking van het verleden: vriendenboekje voor Rineke van Daalen (pp. 22-23). Amsterdam. [details] 

2009

2008

  • Aalten, A. J. J. (2008). Excellence and well-being in the performing arts: dance education in the 21st century. Rotterdam: Codarts. [details] 
  • Aalten, A., van Amsterdam, N., & van der Linden, M. (2008). Het verhaal van pijn: wat het lichaam ons vertelt en waarom wij (niet) luisteren: pijnbeleving bij dansers. Rotterdam: Codarts. [details] 

2007

  • Aalten, A. J. J. (2007). Betekenis en beleving van pijn bij dansers. Onderzoeksproject naar de betekenis van pijn in de professionele danswereld. Rotterdam: Lectoraat Excellence and well being. [details] 
  • Aalten, A. J. J. (2007). Food for dancers: and integrated approach. Research project about the relation between food, health and body image among dance students, with special attention to the context of multi-culturalism. Rotterdam: Lectoraat Excellence and well being. [details] 
  • Aalten, A. J. J. (2007). Inventarisatie en analyse van de gezondheidsvoorzieningen voor studenten aan het Rotterdams Conservatorium. Rotterdam, Codarts: Lectoraat excellence and wellbeing in the performing arts. [details] 
  • Aalten, A. J. J. (2007). The Food Project. Final report. Rotterdam: Lectoraat excellence and well-being in the performing arts. [details] 
  • Aalten, A. J. J., & Beumkes, Y. (2007). Cardiovascular Endurance Training for Young Adults: A Comparison. Rotterdam, Codarts, Hogeschool vd Kunsten: Lectoraat excellence and wellbeing. [details] 
  • Aalten, A. J. J., & van Amsterdam, N. (2007). Pain and injuries in dance. An annotated report. Rotterdam, Codarts Hogeschool vd Kunsten: Lectoraat excellence and wellbeing. [details] 
  • Aalten, A. J. J., & van der Linden, M. (2007). Taking the next step. Van weten naar doen. Rotterdam: Codarts, Hogeschool vd Kunsten. [details] 
  • Aalten, A. (2007). An inventory of all the activities in relation to the health of students at the Rotterdam Conservatoire and other conservatories in the Netherlands. Rotterdam: Codarts.

2006

  • Aalten, A. J. J. (2006). Periodiseren in de dans. Rotterdam: Lectoraat Excellence and well being in the performing arts. [details] 
  • Aalten, A. J. J. (2006). The injury project: a comparison. Final report. Rotterdam: Lectoraat Excellence and well being in the performing arts. [details] 

2007

  • Aalten, A. J. J. (Author). (2007). Thinking Allowed. BBC.

2006

  • Aalten, A. J. J. (2006). Knowledge makes you better. Rotterdam: Codarts Hogeschool voor de Kunsten. [details] 

Spreker

  • Aalten, A.J.J. (speaker) (15-6-2008): Living on lettuce: Food and the embodiment of a dancer’s identity, Conference “Food, Society and Public Health, British Sociological Association, Londen.
  • Aalten, A.J.J. (speaker) (10-1-2008): Subjectivity/objectivity in life history research, Invited lecture at Huizinga Institute, amsterdam.
  • Aalten, A.J.J. (speaker) (7-5-2006): De culturele variëteit van gender, Lecture bij forum 'Gender over de grens', in het kader van Project Planet Gender. Centre Céramique, Maastricht.
  • Aalten, A.J.J. (speaker) (31-10-2006): Periodisation: problems and possibilities, Workshop for dance teachers at Codarts; University for Professional Arts Education, Rotterdam.
  • Aalten, A.J.J. (speaker) (4-7-2005): Defying the principles of human design: pain and injuries in dance, Paper presentation at the International Conference 'Frontiers of Sociology, Stockholm, Sweden.

Andere

  • Aalten, A.J.J. (participant) (17-11-2006 - 18-11-2006): Taking the next step. Een werkconferentie voor dansdocenten., Rotterdam (participating in a conference, workshop, ...).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • Geen nevenwerkzaamheden

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen